Kilka dni temu odezwał się do mnie znajomy z pytaniem, jak zostać pilotem szybko i tanio?
Aga, siedzisz w branży, doradź mi szczerze jaką licencję wybrać, gdzie się szkolić i na co zwrócić uwagę. – powiedział.
To, o co zwykle pytam w takiej sytuacji, to
- Leciałeś już kiedyś małym samolotem?
- Jakie masz plany związane z lataniem?
Jeśli ktoś jeszcze nigdy nie latał, zapraszam go na lot widokowy (fachowo nazywany zapoznawczym), gdzie pokazuję, jak to jest w powietrzu, jak działa samolot i że sam lata, jak mu się nie przeszkadza za bardzo 😉
Niektórzy są zachwyceni, inni … muszą się jeszcze zastanowić. 🙂 I to jest ok!
Kolejnym krokiem jest wybór ścieżki lotniczej i ośrodka, w którym człowiek będzie się szkolił.
Którą licencję pilota wybrać – UACP, LAPL(A) czy PPL(A)?
Trzeba wówczas sobie odpowiedzieć na pytania:
- Jakimi samolotami człowiek chce latać? Dwuosobowymi (np. ultralekkimi) czy większymi? Ile osób będzie chciał zabierać na lotnicze wycieczki?
- Czy latanie ma być przyjemnością, czy ścieżką kariery?
- Gdzie będzie chciał latać jedynie w Polsce czy może również za granicą?
- Czy będzie chciał latać akrobacyjnie, holować szybowce lub wyrzucać spadochroniarzy?
- Czy planuje wycieczki na lotniska kontrolowanie, czy raczej wokół najbliższego lotniska niekontrolowanego?
Czasami trudno na początku swojej lotniczej drogi odpowiedzieć na te wszystkie pytania, dlatego zwykle doradzam rozpoczęcie szkolenia od licencji LAPL(A) – licencji pilota rekreacyjnego – która nie zamyka drogi do dalszego rozwoju jak świadectwo kwalifikacji UACP, a daje całkiem spore uprawnienia. Pozwala latać na zarówno na samolotach certyfikowanych, jak i utralekkich. Więcej o różnicach między licencjami piszę w artykule – Którą licencję wybrać – UACP, LAPL(A) czy PPL(A).
Jaki ośrodek szkolenia lotniczego wybrać?
Po wyborze rodzaju licencji, przychodzi czas na wybór ośrodka szkolenia lotniczego. I znowu – dla jednych ważna jest niska cena, dla innych odległość od domu, dla jeszcze innych rodzinna atmosfera i dobry kontakt z instruktorem, któremu zależy równie mocno na szybkim wyszkoleniu ucznia-pilota, jak samemu kandydatowi. Inni zwracają uwagę na doświadczenie liniowe instruktorów i korporacyjne podeście do szkolenia. Ważna jest też dostępność samolotów i częste latanie i oczywiście ich stan techniczny.
Jako instruktor w ośrodku HelenAir oczywiście zapraszam do nas do Kamienia Śląskiego, gdzie w miłej i rodzinnej atmosferze szkolimy do licencji pilota rekreacyjnego LAPL(A) i turystycznego PPL(A) na certyfikowanych samolotach Cessna 150/152 i Cessna 172.
Ile trwa szkolenie lotnicze?
Szkolenie praktyczne do licencji LAPL(A) to 30h w powietrzu, co można zrealizować w 10-15 dni lotnych. Oczywiście ogranicza nas pogoda i wytrzymałość kandydata, ale przy “pomyślnych wiatrach” szkolenie wraz z egzaminem można zamknąć w miesiąc.
Masz więcej pytań o szkolenia lotnicze?
Zapraszam do kontaktu:
tel. 605 315 987, e-mail: kontakt@lotmarzen.pl
Agnieszka Kądziołka, instruktor samolotowy FI(A)