5 elementów, o których musisz pamiętać, aby już zawsze wiedzieć, co powiedzieć przez radio

Kiedy latam z uczniami za pierwsze trasy, widzę jak dużym wyzwaniem jest dla nich korespondencja lotnicza. Poniżej zebrałam 5 elementów, które raz zapamiętane, ułatwią Ci rozmowę przez radio.

Każda depesza ma taką samą budowę, jednak czasem niektóre klocki są pomijane.

 

Korespondencja lotnicza – schemat budowy depeszy

 

1. Do kogo mówisz?

Jest to nazwa wywoływanej stacji – np. Poznań Informacja, Gliwice Radio czy Katowice Wieża

 

2. Kim jesteś?

Tutaj podajesz swoje znaki – np. SP-HPP oraz typ statku powietrznego, np. Cessna 172

 

3. Gdzie jesteś?

Tu podajesz swoją aktualną pozycję oraz wysokość – np.

  • Stojanka 38,
  • po starcie z Gliwic
  • w dolocie do Rybnika
  • 5 NM na południe od Strzelec Opolskich
  • Wysokość 3000 ft

 

4. Jakie masz zamiary?

Podajesz swoją trasę, uwzględniając najważniejsze punkty zwrotne i lotnisko docelowe. Nie wymieniaj malutkich miejscowości po drodze oraz planu na cały dzień, jeśli planujesz międzylądowanie.

 

5. O co prosisz?

W tej części prosisz np. o warunki do lądowania lub zgodę na wlot w przestrzeń kontrolowaną.

 

 

Korespondencja lotnicza – przykłady:

 

Przed odejściem na trasę:

 

DO KOGO Kamień Radio
KIM JESTEŚ SP-KCI
GDZIE JESTEŚ Odejście na trasę z trzeciego lewego do 11 w kierunku Nysy/zachodnim
z naborem do 3000 / wysokość 3000
JAKIE MASZ PLANY Zgłoszę opuszczenie strefy lotniska
O CO PROSISZ

 

DO KOGO Kamień Radio
KIM JESTEŚ SP-KCI
GDZIE JESTEŚ Na trawersie Krapkowic, wysokość 3000 stóp
JAKIE MASZ PLANY Odejście na trasę w kierunku Nysy, przechodzę na POZNAŃ INFORMACJA 127.250, do powrotu
O CO PROSISZ

 

Nawiązanie łączności z FIS

 

DO KOGO Poznań Informacja
KIM JESTEŚ SP-KCI, Dzień dobry

 

DO KOGO SP-KCI
KIM JESTEŚ Poznań Informacja, Witamy

 

KIM JESTEŚ SP-KCI, C152
GDZIE JESTEŚ Po opuszczeniu strefy lotniska w Kamieniu Śląskim
(Aktualna pozycja) na trawersie Krapkowic, wysokość 3000 stóp
JAKIE MASZ PLANY W locie szkolnym po trasie (zamkniętej): podać punkty zwrotnie i lotnisko docelowe, planowana wysokość 3000 stóp, squawk 5342 (gdy masz 7000, nie ma potrzeby tego podawać)
O CO PROSISZ

 

DO KOGO SP-KCI
KIM JESTEŚ Poznań Informacja
INSTRUKCJE QNH 1013, zgłoś …

 

DO KOGO QNH 1013, zgłoszę ….
KIM JESTEŚ SP-KCI

 

Pożegnanie z FIS

 

DO KOGO Poznań Informacja
KIM JESTEŚ SP-KCI
GDZIE JESTEŚ W dolocie do Kamienia Śląskiego
JAKIE MASZ PLANY Przechodzę na łączność Kamień Radio 120.305, dziękuję za opiekę i do usłyszenia.
O CO PROSISZ

 

 

Powrót z trasy

 

DO KOGO Kamień Radio
KIM JESTEŚ SP-KCI
GDZIE JESTEŚ W dolocie do lotniska od północy, aktualna pozycja …., wysokość
JAKIE MASZ PLANY
O CO PROSISZ Proszę o warunki do lądowania

 

DO KOGO SP-KCI
KIM JESTEŚ Kamień Radio
INSTRUKCJE Pas w użyciu 11, informacja o syt. ruchowej, zgłoś lewy z wiatrem do 11

 

DO KOGO Zgłoszę lewy z wiatrem do 11
KIM JESTEŚ SP-KCI

 

Powrót z trasy, gdy nikt nie odpowiada na radiu

 

DO KOGO Kamień Ruch
KIM JESTEŚ SP-KCI
GDZIE JESTEŚ Informacyjnie – w dolocie do lotniska od północy, aktualna pozycja …., wysokość
JAKIE MASZ PLANY Z zamiarem wlotu nad punkt lotniska w celu oceny warunków do lądowania
O CO PROSISZ

 

Dobre praktyki:

  • Zanim zaczniesz nadawać, posłuchaj czy nie trwa inna korespondencja
  • Podczas pierwszego wywołania stacji przywitaj się J
  • Gdy kontynuujesz rozmowę, nie powtarzaj nazwy stacji wywoławczej, a swoje znaki podawaj na końcu (to taka kropka w zdaniu).
  • Gdy próbujesz nawiązać łączność np. ze strefą lotniska, ale nikt Ci nie odpowiada, nadaj depeszę wywołując RUCH i dodaj słówko INFORMACYJNIE
  • Jeśli czegoś nie rozumiesz, poproś o doprecyzowanie
  • Jeśli potrzebujesz pomocy – poproś o nią
  • Nie znikaj bez słowa z danej częstotliwości, pożegnaj się i podziękuj za opiekę.
  • Gdy zmieniasz częstotliwość na następną, ustaw ją na radiu, a podczas pożegnania z aktualną stacją podaj częstotliwość, na jaką przechodzisz. Jeśli się pomylisz, ktoś może Cię jeszcze skorygować 🙂

 

Dla dociekliwych:

Gorąco zachęcam do obejrzenia wykładu pani Joli Wołosz, która jest kontrolerką ruchu lotniczego, pilotem samolotowym i śmigłowcowym.

 

Podczas swojego wystąpienia, które miało miejsce na AviationEduSunday 2022 przybliżyła kwestię częstych błędów w komunikacji oraz sposobów ich poprawy.

 

Opowiadała jak poprawnie składać meldunek, akcentowała podstawowe informacje, jakie powinny być w nim zawarte oraz przypomniała, jak należy mówić, żeby transmisja była krótka i precyzyjna.

 

W dalszej części omówiła kwestię używania właściwej frazeologii, przekazywania w przejrzysty sposób przez pilota jego zamiarów, a także monitorowania transmisji pod kątem jej nakładania się z innymi korespondencjami.

 

 

Agnieszka Kądziołka, instruktor FI(A)