To bardzo ważna decyzja, która powinna być dobrze przemyślana. Bo coś co wydaje się tańsze, wcale takie nie musi być. Nie zawsze najtańsza licencja pilota samolotowego będzie dla Ciebie najlepsza.

Zanim wybierzesz swoją drogę, zapytaj siebie – po co jest mi potrzebna licencja lotnicza? Dokąd chcę latać? Ile osób chcę zabierać na pokład? Jakie mam plany związane z lataniem?

Ale od początku.

Najtańsza opcja – świadectwo kwalifikacji UACP

To opcja odpowiednia dla osób, które nie wiążą swojej drogi zawodowej z lotnictwem, a latanie traktują czysto rekreacyjnie. Świadectwo kwalifikacji pozwala na pilotowanie samolotów ultralekkich (czyli do 495 kg masy startowej).  To niewiele, biorąc pod uwagę, że są to samoloty dwumiejscowe – czasem trudno się zmieścić w tym ograniczeniu, jeśli chcesz zabrać ciężkiego pasażera i pełne zbiorniki paliwa. Są to samoloty wymagające, jeśli chodzi o pilotaż. Ale są tanie w eksploatacji.

 Plusy:

– niskie koszty eksploatacji

– niski koszt uzyskania świadectwa kwalifikacji

 Minusy:

– ograniczenie masy startowej do 495 kg (wyklucza to samoloty certyfikowane)

– możliwość zabrania tylko jednego pasażera

– loty tylko w Unii Europejskiej

– nalot na samolotach ultralekkich może być zaliczony na poczet innej licencji tylko w ilości 10 godzin, jeśli zdecydujesz się na licencję LAPL/PPL

 Czas trwania szkolenia: szkolenie teoretyczne 60h + szkolenie praktyczne 28h

 

Licencja pilota rekreacyjnego LAPL(A)

To rozwiązanie dla osób, które chcą rozpocząć swoją przygodę z lotnictwem – kiedy jeszcze nie wiesz, czy to dla Ciebie, lub dysponujesz ograniczonym budżetem.

 Plusy:

– niskie koszty uzyskania

– możliwość latania samolotami ultralekkimi

– możliwość kontynuacji szkolenia do kolejnej licencji – PPL(A)

 Minusy:

– ograniczenie masy startowej samolotu do 2000 kg

– możliwość zabrania tylko trzech pasażerów (po osiągnięciu nalotu 10h od uzyskania licencji)

– loty tylko w Unii Europejskiej

– brak możliwości wlotu w przestrzeń kontrolowaną

 Czas trwania szkolenia: szkolenie teoretyczne 100h + szkolenie praktyczne 30h

 

Licencja pilota turystycznego PPL(A)

Jest to licencja, która otwiera drogę do uzyskania licencji zawodowej / liniowej.

Plusy:

– możliwość latania samolotami ultralekkimi

– możliwość lotów na całym świecie

– możliwość lotów w przestrzeni kontrolowanej

– możliwość zdobywania kolejnych uprawnień i licencji zawodowej

– możliwość zdobycia uprawnienia instruktorskiego FI(A)

– możliwość nieodpłatnego zabrania pasażerów na pokład zaraz po uzyskaniu licencji

Minusy:

– najwyższy koszt uzyskania

– ograniczenie masy startowej samolotu do 5700 kg

Czas trwania szkolenia: szkolenie teoretyczne 100h + szkolenie praktyczne 45h

 

Jakie jest optymalne rozwiązanie?

  1. Zacznij od licencji LAPL(A), nawet jeśli chcesz w przyszłości kupić samolot ultralekki (na takich samolotach możesz latać z licencją LAPL(A))
  2. Nabierz doświadczenia latając samodzielnie – dopiero wtedy będziesz wiedzieć, czy latanie daje Ci frajdę i dobrze się czujesz za sterami i chcesz iść dalej.
  3. Zrób dodatkowe uprawnienie do lotów nocnych, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo, rozwój i doświadczenie (przy okazji zrobisz loty wg wskazań przyrządów – tzw. ślepaki).
  4. Jeśli zechcesz pójść dalej – dokończ szkolenie i zdaj egzamin na PPL(A).

Znam pilotów, których przytłaczają loty na lotniska kontrolowane na początku drogi lotniczej i nigdy nie odważą się tam sami polecieć po uzyskaniu licencji. Dopiero po pewnym czasie wracają do ośrodka i czują się gotowi ponownie polecieć na lotnisko kontrolowane – z najpierw z instruktorem, potem samodzielnie.

Licencja LAPL(A) pozwala nabrać doświadczenia spokojnie, we własnym tempie i dopiero z pewną bazą doświadczenia rozwijać się dalej – bez presji, żeby coś skończyć czy zaliczyć.