5 elementów, o których musisz pamiętać, aby już zawsze wiedzieć, co powiedzieć przez radio
Kiedy latam z uczniami za pierwsze trasy, widzę jak dużym wyzwaniem jest dla nich korespondencja lotnicza. Poniżej zebrałam 5 elementów, które raz zapamiętane, ułatwią Ci rozmowę przez radio.
Każda depesza ma taką samą budowę, jednak czasem niektóre klocki są pomijane.
Korespondencja lotnicza – schemat budowy depeszy
1. Do kogo mówisz?
Jest to nazwa wywoływanej stacji – np. Poznań Informacja, Gliwice Radio czy Katowice Wieża
2. Kim jesteś?
Tutaj podajesz swoje znaki – np. SP-HPP oraz typ statku powietrznego, np. Cessna 172
3. Gdzie jesteś?
Tu podajesz swoją aktualną pozycję oraz wysokość – np.
- Stojanka 38,
- po starcie z Gliwic
- w dolocie do Rybnika
- 5 NM na południe od Strzelec Opolskich
- Wysokość 3000 ft
4. Jakie masz zamiary?
Podajesz swoją trasę, uwzględniając najważniejsze punkty zwrotne i lotnisko docelowe. Nie wymieniaj malutkich miejscowości po drodze oraz planu na cały dzień, jeśli planujesz międzylądowanie.
5. O co prosisz?
W tej części prosisz np. o warunki do lądowania lub zgodę na wlot w przestrzeń kontrolowaną.
Korespondencja lotnicza – przykłady:
Przed odejściem na trasę:
DO KOGO | Kamień Radio |
KIM JESTEŚ | SP-KCI |
GDZIE JESTEŚ | Odejście na trasę z trzeciego lewego do 11 w kierunku Nysy/zachodnim z naborem do 3000 / wysokość 3000 |
JAKIE MASZ PLANY | Zgłoszę opuszczenie strefy lotniska |
O CO PROSISZ | – |
DO KOGO | Kamień Radio |
KIM JESTEŚ | SP-KCI |
GDZIE JESTEŚ | Na trawersie Krapkowic, wysokość 3000 stóp |
JAKIE MASZ PLANY | Odejście na trasę w kierunku Nysy, przechodzę na POZNAŃ INFORMACJA 127.250, do powrotu |
O CO PROSISZ | – |
Nawiązanie łączności z FIS
DO KOGO | Poznań Informacja |
KIM JESTEŚ | SP-KCI, Dzień dobry |
DO KOGO | SP-KCI |
KIM JESTEŚ | Poznań Informacja, Witamy |
KIM JESTEŚ | SP-KCI, C152 |
GDZIE JESTEŚ | Po opuszczeniu strefy lotniska w Kamieniu Śląskim (Aktualna pozycja) na trawersie Krapkowic, wysokość 3000 stóp |
JAKIE MASZ PLANY | W locie szkolnym po trasie (zamkniętej): podać punkty zwrotnie i lotnisko docelowe, planowana wysokość 3000 stóp, squawk 5342 (gdy masz 7000, nie ma potrzeby tego podawać) |
O CO PROSISZ | – |
DO KOGO | SP-KCI |
KIM JESTEŚ | Poznań Informacja |
INSTRUKCJE | QNH 1013, zgłoś … |
DO KOGO | QNH 1013, zgłoszę …. |
KIM JESTEŚ | SP-KCI |
Pożegnanie z FIS
DO KOGO | Poznań Informacja |
KIM JESTEŚ | SP-KCI |
GDZIE JESTEŚ | W dolocie do Kamienia Śląskiego |
JAKIE MASZ PLANY | Przechodzę na łączność Kamień Radio 120.305, dziękuję za opiekę i do usłyszenia. |
O CO PROSISZ | – |
Powrót z trasy
DO KOGO | Kamień Radio |
KIM JESTEŚ | SP-KCI |
GDZIE JESTEŚ | W dolocie do lotniska od północy, aktualna pozycja …., wysokość |
JAKIE MASZ PLANY | – |
O CO PROSISZ | Proszę o warunki do lądowania |
DO KOGO | SP-KCI |
KIM JESTEŚ | Kamień Radio |
INSTRUKCJE | Pas w użyciu 11, informacja o syt. ruchowej, zgłoś lewy z wiatrem do 11 |
DO KOGO | Zgłoszę lewy z wiatrem do 11 |
KIM JESTEŚ | SP-KCI |
Powrót z trasy, gdy nikt nie odpowiada na radiu
DO KOGO | Kamień Ruch |
KIM JESTEŚ | SP-KCI |
GDZIE JESTEŚ | Informacyjnie – w dolocie do lotniska od północy, aktualna pozycja …., wysokość |
JAKIE MASZ PLANY | Z zamiarem wlotu nad punkt lotniska w celu oceny warunków do lądowania |
O CO PROSISZ |
Dobre praktyki:
- Zanim zaczniesz nadawać, posłuchaj czy nie trwa inna korespondencja
- Podczas pierwszego wywołania stacji przywitaj się J
- Gdy kontynuujesz rozmowę, nie powtarzaj nazwy stacji wywoławczej, a swoje znaki podawaj na końcu (to taka kropka w zdaniu).
- Gdy próbujesz nawiązać łączność np. ze strefą lotniska, ale nikt Ci nie odpowiada, nadaj depeszę wywołując RUCH i dodaj słówko INFORMACYJNIE
- Jeśli czegoś nie rozumiesz, poproś o doprecyzowanie
- Jeśli potrzebujesz pomocy – poproś o nią
- Nie znikaj bez słowa z danej częstotliwości, pożegnaj się i podziękuj za opiekę.
- Gdy zmieniasz częstotliwość na następną, ustaw ją na radiu, a podczas pożegnania z aktualną stacją podaj częstotliwość, na jaką przechodzisz. Jeśli się pomylisz, ktoś może Cię jeszcze skorygować 🙂
Dla dociekliwych:
Gorąco zachęcam do obejrzenia wykładu pani Joli Wołosz, która jest kontrolerką ruchu lotniczego, pilotem samolotowym i śmigłowcowym.
Podczas swojego wystąpienia, które miało miejsce na AviationEduSunday 2022 przybliżyła kwestię częstych błędów w komunikacji oraz sposobów ich poprawy.
Opowiadała jak poprawnie składać meldunek, akcentowała podstawowe informacje, jakie powinny być w nim zawarte oraz przypomniała, jak należy mówić, żeby transmisja była krótka i precyzyjna.
W dalszej części omówiła kwestię używania właściwej frazeologii, przekazywania w przejrzysty sposób przez pilota jego zamiarów, a także monitorowania transmisji pod kątem jej nakładania się z innymi korespondencjami.
Agnieszka Kądziołka, instruktor FI(A)